اتوماسیون خانگی؟

اتوماسیون خانگی؟

۲۷, آبان ۱۳۹۵ مقالات آموزشی مهدی شیدایی

اتوماسیون خانگی یک فناوری نوظهور و در حال گسترش است که در پایین‌ترین سطح خود می‌تواند به همهٔ خدمات و محصولاتی اشاره داشته باشد که بدون دخالت صاحب‌خانه عمل یا پیامی را در محیط خانه اجرا می‌کنند یا به نمایش درمی‌آروند. بنا بر این تعریف، یک ساعت شماطه‌دار یا یک آشکارساز دود نمونه‌هایی از ابزارهای اتوماسیون خانگی هستند. خانه‌هایی که از چنین فنونی بهره می‌برند خانهٔ هوشمند نیز نامیده می‌شوند.

مشاوره رایگان

کنترل از راه دور وسایل خانگی نیز بخشی از اتوماسیون خانگی محسوب می‌شود. ابزارهای اتوماسیون خانگی ممکن است برای روشن یا خاموش کردن وسایل منزل به کار روند یا تنظیمات عملکرد دستگاه‌ها را بر اساس زمان‌های از پیش تعیین‌شده تغییر دهند. این ابزارها همچنین ممکن است به گونه‌ای تنظیم شوند که عملکرد تجهیزات را با توجه به تغییرات پیش‌آمده در محیط خانه تغییر دهند. خانه‌هایی که از چنین فنونی بهره می‌برند گاهی خانهٔ هوشمند یا ساختمان هوشمند نامیده می‌شوند.

یکی از ساده‌ترین کاربردهای اتوماسیون خانگی، کنترل از راه دور روشنایی و وسایل منزل است. به عنوان نمونه کنترل از راه دور یک تلویزیون یکی از ابزارهای اتوماسیون خانگی‌ست. یک سیستم اتوماسیون خانگی رایج از یک کارساز خانگی که نقش هستهٔ سیستم را بازی می‌کند و وسایلی که به این کارساز متصل می‌شوند تشکیل می‌گردد. کاربر می‌تواند از راه اینترنت با اتصال به کارساز خانگی هر یک از وسایلی که به این کارساز متصل هستند را کنترل کند. برای اتصال به چنین کارسازی لازم نیست حتماً به یک رایانهٔ شخصی دسترسی داشته باشیم، بسیاری از این سامانه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شوند که بتوان آن‌ها را با استفاده از یک ابزار دستی مانند تلفن همراه و به طور کلی هر وسیله‌ای که قابلیت دسترسی به اینترنت و اجرای یک مرورگر وب را داشته باشد کنترل کرد.


ss9

خانه های هوشمند تشکیل شده اند از:

  • مركز كنترل Home Center
  • ماژولها Modules
  • سنسور Sensor

حسگر یا سنسورها:

سنسور در و پنجره: سنسوري بيسيم است كه با باتري كار ميكند. اين سنسور براي نمايش باز بودن (ماندن) درها ،پنجره ها استفاده ميشود. از اين سنسور براي كنترل تردد و هشدار در ورودهاي غير مجاز نير ميتوان بهره برد. همچنين ميتوان از آن بعنوان سنسور دما در فرايند كنترل دما و يا سنسور با ورودي دو دويي (Binary) استفاده نمود.
سنسور نشتي آب Flood Sensor: آسیب دیدن لوله ها یکی از مواردی است که اگر زود تشخیص داده نشود، می‌تواند ضررهای زیادی را به یک ساختمان وارد کند. از جمله راه‌های تشخیص نشتی می‌توان به فعال کردن سنسور نشتی اشاره کرد. سنسورهای قابل ارائه می‌توانند با دقت بالا کاربر را از نشتي‌هاي خطرآفرين يا تغييرات ناگهاني دما (tempreture Rise or Drop) با خبر کنند.
سنسور دود Smoke Sensor: سنسور تشخيص دود و حرارت اين وسيله كوچك، با صفحه سوراخدار خود اجازه ورود دود به محفظه تشخيص را ميدهد و با توجه به اندازه كوچك با مقدار كمي دود فعال ميگردد.
و ما محصولات OVIO را به نمایندگی تام صنعت به شما معرفی می کنیم.

مشاوره رایگان

مقالات مرتبط

تام صنعت