تاریخچه خانه هوشمند

تاریخچه خانه هوشمند

۲۰, آذر ۱۳۹۵ مقالات آموزشی امیر اسکویی

  اگر چه در حال حاضر تعداد خانه های هوشمند اندک می باشد اما در کمتر از یک دهه اکثر خانه ها و آپارتمان های جدید با هزینه بسیار ناچیزی برای مصرف کنندگان با تکنولوژی خانه هوشمند ساخته خواهد شد.

برای ساخت خانه های هوشمند اولیه میلیون ها دلار هزینه می شد زیرا اکثرا از مولفه های ساخت دست استفاده می شد. با این حال، سیستم های اتوماسیون خانگی ساده امروزه با کمتر از ۵۰۰ دلار قابل خریداری هستند.

هزینه این سیستم ها با افزودن قابلیت های مختلف به سیستم افزایش می یابد. پیش بینی می شود که در طول چهار سال آینده، بازار سیستم های هوشمند خانگی به نرخ رشد سالانه ۶۰% بین سال های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۰ دست خواهد یافت. همچنین پیش بینی می شود که تعداد وسایل خانگی که با سیستم هوشمند ساختمان کار می کنند به بیش از ۴۰ میلیون در سال ۲۰۲۲ رشد خواهد کرد. برای مثال در پایان سال ۲۰۲۰ تقریبا ۵۵ درصد همه وسایل خانگی در آمریکا با اندازه گیری های هوشمند تجهیز خواهد شد.

   اولین سیستم هوشمند تجربی در سال ۱۹۶۶ به بازار عرضه شد. استفاده معمولی از اتوماسیون خانگی شامل کنترل روشنایی، گرمایش و سرمایش، امنیت، بهینه سازی مصرف انرژی و غیره می باشد. در سال ۲۰۱۶ مشاهده سیستم اتوماسیون خانگی در ساختمان های تجاری، دانشگاه ها یا هتل ها به امری عادی تبدیل شده است اما استفاده از این سیستم ها در خانه های شخصی محدود به قشر مرفه جامعه است.

   به طور مثال ۲۰ سال قبل با ورود تکنولوژی آیفون های صوتی و بعد از آن آیفون های تصویری به ایران استقبال زیادی از این موضوع نشد ولی با گذشت مدت کوتاهی سیر تصاعدی درخواست این سیستم بالا گرفت تا جایی که هم اکنون جزء ضروریات ساختمان محسوب می شود و هر روز با تکنولوژی های مدرن بر خیل مشتریان این سیستم اضافه می شود.

مشاوره رایگان

تاریخچه خانه هوشمند

v10

گام اول : کنترل اتوماتیک

تاریخچه سیستم هوشمند ساختمان مشخص میکند که سرآغاز هوشمند سازی با استفاده از ریموت برای دستگاههای برقی منزل نظیر روشنایی و تلویزیون و درب پارکینگ و همچنین استفاده از سنسورهای دارای چشم حرارتی و سنجش شدت نور و یا دارای تایمر برای کنترل روشنایی رایج گردید.

گام دوم : ایده کنترل متمرکز و یکپارچه (integration)

در این مرحله کنترل‌های دارای ورودی و خروجی I/O ماژول ها بوجود آمدند که از سنسورها ورودی دیجیتال (۰,۱) و یا ورودی آنالوگ (مانند عملکرد سنسور دما و یا فشار در یک بازه مشخص) را گرفته و پس از پردازش در خروجی ها فرمان دیجیتال برای کنترل روشن و خاموش و یا خروجی آنالوگ برای کنترل دمپر ها و یا شیرهای برقی تدریجی را صادر میکردند.

گام سوم : ایده ترکیب کنترلرهای مرکزی ( PLC BUS ) با آیفون تصویری

از این ایده شرکت‌هایی نظیر  cocom ,  LG  و  Samsung  استفاده کردند و علاوه بر آیفون تصویری امکان کنترل بعضی از تجهیزات را در پنل مرکزی آیفون تصویری ایجاد کردند.

مزایا:

  • v9 کنترل درب باز کن منزل از طریق تاچ پنل روی کنترلر مرکزی
  •  عدم نیاز به تابلو برق کنترلی بعلت تجمیع کلیه خروجی ها در پشت پنل مرکزی
  •  امکان کنترل سرخط های روشنایی از رله پشت کلیدها که امکان سیم کشی به صورت سنتی را فراهم میکند.
  •  امکان فرمان دادن به رله‌های پشت کلیدها توسط دیتا با سری کردن کلیدها توسط یک کابل شبکه

 

گام چهارم:تکامل سیستم های خانه هوشمند :

  • ایجاد بستر شبکه ارتباطی BUS بین تجهیزات برپایه یک پروتکل مشخص بدون نیاز به سوپر وایزر یا KING.

 

اولین سیستم شبکه کنترلی بر بستر  RS485  را شرکت  IBM  آمریکا به صورت ارسال پک دیتا از یک آدرس به یک آدرس مشخص دیگر  (عملکرد BUS )  ایجاد نمود که پس از آن پروتکل های ارتباطی قطعات  Information  با نام های مختلفی شکل گرفت نظیر mod – BUS  و  C-BUS  و  S-BUS  و  TIS-BUS  و EI-BUS  که همان  European Instalation BUS  می باشد که امروزه به نام موسسه تفکر  KNX  به این نام معروف است و خیلی از شرکتهای اروپایی از این موسسه پروتکل و لایسنس چیپ ست مبتنی بر این پروتکل را خریداری کرده اند.
با توجه به اینکه خیلی از شرکت ها از این موضوع برای مطرح کردن پروتکل خود به عنوان یک پروتکل مطلق استفاده کردند استاندارد  ASCII  آمریکا یک پروتکل استاندارد را به صورت زیر معرفی نمود. ها مبدل یا مترجم داشته باشند یعنی قطعات گوش شنوا و زبان گویا برای برقراری ارتباط با قطعات سایر برندها داشته باشند.
تمام پروتکل های ارتباطی در دنیا در هر شرکتی معتبر و استاندارد می باشد به شرط آنکه برای برقراری ارتباط با سایر پروتکل مشکلی نداشته باشند.

گام پنجم :توسعه و اصلاح مشکلات سیستم هوشمند مبتنی بر پایه BUS 

در ادامه تاریخچه خانه هوشمند مشخص میشود که بسیاری از شرکت ها برای راهیابی به بازار اروپا و آمریکا که مصرف کنندگان آن اعتقادی به پرداخت هزینه های هنگفت خدمات پس از فروش ندارند.

برای حل مشکلات به این فکر افتادند که برنامه ریزی سیستم هوشمند را آنقدر ساده کنند که خود مصرف کننده بتواند بدون نیاز به کامپیوتر تغییرات درخواستی خود را انجام دهد لذا تکنولوژی DIY به معنای  DO IT YOURSELF  وارد بازار شد.

این شرکت ها برای حل مشکل از پروتکل هایی که ارتباط را ساده تر کرده و خبری از مشکلات پروتکل های قبلی نظیر  mod – BUS  یا  knx  نبود استفاده کردند که بسیار کاراتر و سریعتر در سیستم خانه هوشمند ایفای نقش نمود .

از طرفی با ایجاد قطعاتی نظیر سیستم صوتی ، پرده برقی و فرستنده امواج IR و… با پورت شبکه BUS معایب برند های قبلی را که سبد محصول کاملی نداشته و این تجهیزات را به صورت ناقص به سیستم خود متصل می نمودند حل کردند.
بعضی از شرکت ها نظیر  TIS  پا را از این مرحله فراتر گذاشته و تجهیزاتی ارائه نمودند که حتی سیستم را بهینه تر و کم هزینه تر نمود مانند:

  • شرکت TIS با ارایه سوییچرهایی که کانال‌های آن به صورت دوتایی و یا ۳ تایی اینترلاک می شوند باعث حذف ماژول شاتر پرده و نیز ماژول HVAC برای کنترل فن های سه دور گردید.
  • با ارایه پرده برقی های دارای پورت شبکه BUS که دیگر نیاز به سرخط رله برای کنترل ندارند باعث صرفه جویی در هزینه و کنترل کامل تر پرده برقی گردید.
  •  با ارایه سیستم صوتی دارای پورت شبکه TCP / IP که قابلیت اتصال به ماژول های مشابه را دارد سیستم یکپارچه صوتی را ارایه نمود که نیاز به سیستم صوتی ماتریس را در منزل حذف کرده همچنین با سرعت بالا و بدون هزینه کنترل اینترنتی و WiFi سیستم هوشمند را فراهم کرد.
  •  با ارایه کلیدهای تاچ رنگی که دارای ۳ صفحه با ترموستات مستقل است امکان کنترل همزمان گرمایش از کف و دو زون مستقل سیستم سرمایش و گرمایش را در یک فضای بزرگ نظیر سالن پذیرایی بدون نیاز به نصب کلید ترموستات دار اضافه فراهم نمود که صرفه جویی در هزینه و تعداد کلید و کنترل کامل تر را به دنبال داشت.
  • با ارایه تمامی امکانات نظیر آیکون اختصاصی و فونت بر روی کلید ها این امکان را فراهم کرد تا سناریوهای متعدد (تا۲۴سناریو) به صورت دستی با اختصاص آیکون و فونت دلخواه با کنترل کامل سیستم روشنایی ،سرمایش و گرمایش،صوتی و …. توسط مصرف کننده ایجاد شود.(تکنولوژی DIY )
  • با ایجاد و تعبیه سوییچرهایی در پشت کلید که از شبکه BUS از هر مکانی فرمان میگیرند باعث شد که امکان اجرای سیم کشی سیستم هوشمند به صورت سنتی فراهم گردد و نیز حجم تابلو کوچکتر شود.
    از دیگر امکانات پنل های پشت کلید میتوان به کنترل تجهیزات ریموت دار و هوشمند کردن کلیدهای سنتی و سنسورهای NO/NC اشاره نمود.
  •  با تولید کلیدها ،ترموستات، کنترل کننده سیستم صوتی و انواع سوکت‌ها و پریزهای مورد استفاده در ساختمان که بصورت ماژولار کنار هم قرار میگیرند با قابهایی از جنس چوب ،چرم ،سنگ،فلز،شیشه و … این امکان را فراهم نمود تا با هر سلیقه هوشمند سازی ساختمان چیست؟

v8


هوشمند سازی ساختمان

ما از صنعت اتوماسیون برای تعریف هوشمند سازی استفاده می­کنیم. در سال های گذشته، سیستم­های خودکار هم در عرصه صنعتی و هم در عرصه تجاری بسیار فراگیر شدند. اکثر سیستم­های حریق، امنیت، کنترل دسترسی، انرژی، نور، ارتباط و HVAC در زندگی امروزی اتومات شدند و برای سخت افزار و نرم افزار و خدماتی مثل نصب و آموزش مورد استفاده قرار گرفتند. در گزارشات اخیر برگرفته شده از گروه مشاوران ARC، کل درآمد سیستم اتوماسیون ساختمان­ها(BAS) مثل نرم افزار و خدمات در بازار جهانی BAS باید برای رشد و توسعه در سال آینده تا ۵% افزایش یابند. Dedham، شرکت تحلیل توده­ای صنعت پیش بینی کرد که در مقایسه با سال ۲۰۰۴، بازار BAS مبلغی بالغ بر ۲۵ میلیارد دلار درآمد داشت. BAS به مدیریت انرژی نیاز دارد. شرکت­هایی که دارای بشکه ­های نفت با ارزش بیش از ۶ دلار هستند، به دنبال بهینه سازی هزینه­ ها و کاهش آنها می­باشند.  نیاز به سیستم اتوماسیون بسیار لازم است و آیا این سیستم به هوشمند شدن نیاز دارد؟ کارشناسان هوشمند سازی ساختمان، به این سوال پاسخ منفی دادند. اتوماسیون تنها کلید طراحی و ساخت ساختمان­ها با کارایی بالایی از انرژی و هزینه کارآمد می­باشد که “هوشمند سازی” نامیده می­شود.

مشاوره رایگان

مقالات مرتبط

تام صنعت