فرودگاه هوشمند، چگونه فرودگاهی است؟
فرودگاه هوشمند

فرودگاه هوشمند، چگونه فرودگاهی است؟

۵, آذر ۱۳۹۵ مقالات آموزشی امیر اسکویی

فرودگاه هوشمند، چگونه فرودگاهی است؟

۱- فرودگاه هوشمند فرودگاهی است  که در آن، مدیریت، با شناخت کامل مشتری  و نیاز های آن، به منظور تشخیص زمان حداکثری تقاضا  تدابیر لازم را برای کاهش صف، ایستایی و استرس در ترمینال، تامین پارکینگ مورد نیاز، تسهیل حرکت مسافرت از زمان ورود تا  زمان پرواز و تلاش برای پرواز به موقع را، فراهم آورده و همچنین موجب ارتقا و افزایش درآمد غیر هوانوردی، توسعه کسب وکار فرودگاهی، استفاده بهینه از کارمندان به منظور برنامه ریزی و کنترل موجودی جهت ارائه خدمات مناسب به مسافران در زمان مناسب  می شود.

به صورت کلی فرودگاه هوشمند، فرودگاه چابکی  است که از تمامی امکانات موجود، بصورت بهینه جهت ارائه خدمات مناسب  به اصلی ترین مشتری خود که مسافران می باشد، استفاده می نماید.

۲-فرودگاهی است که مدیریت آن، می تواند بصورت بهینه، تاخیر هواپیماها را کاهش دهد.

که در نتیجه آن، صرف جویی در مصرف سوخت، کاهش زمان بازگشت، امکان خدمت رسانی به هواپیماهای بیشتر و افزایش درآمد فرودگاه را موجب می شود .

۳-فرودگاهی که مدیریت آن، با اطلاع از موقعیت کنونی هر یک از کارمندان بصورت بلادرنگ (real-time) و با داشتن ارتباط با تمام ذینفعان فرودگاه، از ارائه خدمات مناسب به مسافران و همچنین امنیت آنها اطمینان حاصل نماید و مسافران از هرگونه تغییر و یا اختلالی در جریان پرواز مطلع می گردند.

۴-فرودگاهی که مدیریت انرژی در آن به بهترین شکل انجام شود.

به زبان ساده تر یعنی از اتلاف انرژی در آن فرودگاه جلوگیری شود.برای جلوگیری از اتلاف انرژی نیاز به کنترل هوشمند سیستم های تهویه سالن های انتظار،کنترل میزان روشنایی سالن های انتظار، اتاق های مربوطه و سیستم هوشمند نظافتی است .

با توجه به آنچه که در بالا گفته شد و اینکه مسافران مهمترین مشتریان فرودگاه می باشند، با هوشمند سازی فرودگاه ارتباط مستقیم فرودگاه با این مشتریان اصلی برقرار گردیده و از در اختیار قرار دادن امکانات مناسب به آنها اطمینان حاصل می شود.

در نتیجه این ارتباط درآمدهای فرودگاهی افزایش یافته و فرودگاه در جهت استقلال مالی بیشتر حرکت می نماید.

فرودگاه هوشمند


فرودگاه هوشمند و نرم افزارهای کاربردی

در چند سال اخیر با روی کار آمدن گوشی‌های هوشمند نیاز به نرم افزار‌ها اهمیت خاصی‌ را پیدا کرده است.

در تمامی‌ فرودگاه‌های مدرن  برای راحتی‌ مسافران از نرم‌افزار‌های آن فرودگاه بهر برداری شده است.

نرم‌افزار‌ها ای که روی گوشی‌های هوشمند و ساعت‌های هوشمند نصب میگردد به مسافران این اجازه را میدهد که به راحتی‌ از اطلاعات پرواز و همچنین بار خود در فرودگاه بهره‌مند گردند.

فرودگاه هوشمند

بعد از  بررسی نیاز‌های یک فرودگاه هوشمند و عواملی که باعث راحتی‌ مسافران میشود، نیاز های اصلی بر‌ا‌ی هوشمند سازی یک فرودگاه مختصرا به شرح ذیل است :

  1. کنترل و هدایت مسافران به صورت هوشمند
  2. نرم افزار برای تلفن های هوشمندبرای اطلاعات پایانه فرودگاه و اطلاعات پرواز  ATIS
  3. کنترل سیستم تهویه به صورت هوشمند BMS
  4. کنترل روشنایی به صورت هوشمند EMS
  5. کنترل و عبور مرور پارکینگ  و بهینه سازی تاکسیرانی(پارکینگ هوشمند)
  6. سرویس های بهداشتی هوشمند
  7. دریافت کارت پرواز به صورت هوشمند
  8. تطبیق بار با مسافر به صورت هوشمند BRS
  9. سیستم کنترل ورود و خروج افراد با قابلیت تشخیص چهره
  10. هوشمند سازی شیشه های  سرتاسری فرودگاه
  11. سیستم مدیریت منابع فرودگاهی ARMS

و دهها راهکار دیگر که هر یک به تنهایی دارای شرایط و خدمات خاص مربوط به پروژه شما را نیازمند است و برای اطلاع بیشتر از این سیستم با مشاورین ما تماس حاصل کنید و مشاوره رایگان دریافت کنید و یا برای ارسال فایل های پروژه خود از منوی اصلی سایت در قسمت شفارش پروژه اقدام نمائید و یا کلید مشاوره رایگان را لمس کنید .

مشاوره رایگان    بیشتر بدانید

مقالات مرتبط

تام صنعت