پارکینگ هوشمند چیست؟
پارکینگ هوشمند

پارکینگ هوشمند چیست؟

۲۶, بهمن ۱۳۹۵ مقالات آموزشی امیر اسکویی

سیستم اتوماتیک پارکینگ هوشمند که با عنوان پارکینگ مکانیزه شناخته می شود، یک سیستم مکانیکی طراحی شده برای به حداقل رساندن مساحت برای جای پارک خودرو میباشد .
استفاده بهینه از فضا زمان و هزینه بی شک یکی از مهمترین اصول در تصمیگیری های مختلف می باشد. این محصولات دارای تنوع بسیار متفاوتی میباشند که هر یک دارای ویژگی ها و کاربری های مخصوص به خود می باشند.
در ادامه به چند بخش مهم از این سیستم یکپارچه اشاره میگردد :


p4


دتکتورهای پارکینگ هوشمند

در یک پارکینگ هوشمند مجهز به سیستم هدایت هوشمند، هر جای پارک مجهز به یک شناساگر حضور یا عدم حضور خودرو می باشد. این دتکتورها در انواع مختلف مافوق صوت ، مغناطیسی و حسگر دوربینی می باشند که هر یک با ویژگی های منحصر به فرد برای پارکینگ های مسقف و روباز مناسب می باشند. همچنین، برخی از مدل ها دارای دتکتور و اندیکاتور بصورت یکپارچه می باشند.

اندیکاتورها

اندیکاتورها نقش اطلاع رسانی در مورد پر / خالی بودن هر جای پارک را بر عهده دارند. جهت اطلاع از مکان جای پارک های خالی کافیست راننده خودرو در ابتدای هر راهرو به اندیکاتورهای نصب شده در هر جای پارک توجه نماید. اندیکاتورها با رنگ های متنوع سبز / قرمز / زرد / آبی نشانگر جای پارک های خالی / پر / رزرو شده / معلولین را نشان می دهند.

X3


تابلوهای نشانگر تعداد فضای خالی

این تابلوها تعداد فضاهای خالی در قسمت های مختلف پارکینگ را نشان می دهند. انواع مختلف این تابلوها عبارتند از:

تابلوهای نشانگر تعداد فضای خالی داخل پارکینگ

  •   این تابلوها بر سر تقاطع های داخل پارکینگ نصب می گردند و تعداد فضاهای خالی در جهت های مختلف (راست / مستقیم / چپ) را نشان می دهند.

تابلوهای نشانگر تعداد فضای خالی طبقات

  •      این تابلوها در ورودی های اصلی پارکینگ و ورودی های هر طبقه نصب می گردند و به رانندگان این امکان را می دهند تا از تعداد فضاهای خالی مطلع گردند.
تابلوهای نشانگر تعداد فضای خالی شهری
  •      این تابلوها به صورت بی سیم عمل نموده و با نصب در نقاط شهری کلیدی منتهی به پارکینگ، جایگاه های خالی پارکینگ را اعلام می نمایند.

 
X4

نرم افزار کنترلی

نرم افزار جامع سیستم  با قابلیت نمایش پلان دو بعدی کامل پارکینگ و مشخص نمودن جایگاه های پر و خالی  دارامی باشد. از جمله قابلیت های ویژه این نرم افزار، امکان آمار گیری ساعتی، روزانه، هفتگی و ماهیانه و غیره می باشد.


پرداخت هزینه پارکینگ به صورت هوشمند (Auto Payment)

یکی از قابلیت های ارزنده سیستم پارکینگ هوشمند، دستگاه پیشرفته پرداخت اتوماتیک است که قابلیت های فراوانی را عرضه می نماید.

یا با نصب این سیستم در خروجی پارکینگ و یا قبل از خروجی در داخل محیط ساختمان می توان فرآیند پرداخت هزینه را بطور تمام خودکار انجام داد .

از جمله ویژگی های این دستگاه عبارتند از :
  1. قابلیت محاسبه هزینه پارکینگ بر اساس کارت هوشمند
  2. تطابق با سیستم بانکی و اسکناس های ایران
  3. عدم نیاز به اپراتور جهت محاسبه هزینه پارکینگ
  4. دارای صفحه نمایشگر رنگی و کاربری آسان با پیام های صوتی
  5. قابلیت گزارش دهی مالی
  6. امکان تغذیه توسط UPS
  7. تطابق با سیستم های آنلاین و آفلاین
  8. قابلیت چاپ قبض هزینه پرداخت شده و جلوگیری از خطاهای فردی
  9. قابلیت اتصال به شبکه های پرداخت هوشمند شهری از جمله  کارتهای شتاب
  10. ایجاد کارتهای اعتباری برای مشتریان ثابت و دوره ای

 X6


سیستم های کنترلی RFID

با ارائه کارت به هر یک از کاربران پارکینگ می توان این امکان را فراهم نمود تا علاوه بر ثبت یک شناسه برای هر خودرو، از مکان دقیق پارک، زمان ورود و خروج، تکرر استفاده از پارکینگ و دیگر موارد اطلاع کسب نمود. علاوه بر این، می توان برای مشترکین ثابت پارکینگ و یا اعضای جایگاه های پارک ویژه ای را بصورت رزرو در نظر گرفت.برای این اتومبیل های خاص دیگر نیازی به دریافت کارت ورودی پارکینگ نبوده و در مراجعه به پارکینگ، راهبند بصورت خودکار برای آنها کنار می رود.این سامانه که جزئی از سیستم هدایت و مدیریت پارکینگ هوشمند محسوب می گردد، از قسمت های ذیل تشکیل شده است.

  • دستگاه کارت خوان رادیویی دامنه بلند
  • دستگاه صادر کننده کارت
  • RFID کارت

قابلیت های این آپشن عبارتند از :

  • ثبت تمامی اطلاعات مشخصات خودرو
  • امکان تهیه نسخه پشتیبان از اطلاعات خاص  امکان سرویس دهی به کاربران
  • امکان در نظر گرفتن پارک بند برای جایگاه های خاص که با ورود آنها راه بند بصورت خودکار کنار میرود.

X5


سیستم های کنترلی NFC

یکی از فناوری های نوینی که در زمینه سیستم های پارکینگ هوشمند به تازگی بکار گرفته شده است سیستم ارتباطی با استفاده از از این سیستم، رانندگان هنگام خروج از پارکینگ بدون نیاز به پول نقد به راحتی می توانند با تلفن همراه خود هزینه را پرداخت کنند

قسمت های تشکیل دهنده این سیستم :
برچسب / کارت NFC
دستگاه کارت خوان NFC

از قابلیت های این سیستم عبارتند از:
پرداخت هزینه پارکینگ بدون نیاز به پول نقد
کنترل تردد رانندگان با استفاده از کارت هوشمند NFC

X7

مقالات مرتبط

تام صنعت