مزایا و معایب سیستم هوشمند بر پایه شبکه BUS

مزایا و معایب سیستم هوشمند بر پایه شبکه BUS

۲۲, آذر ۱۳۹۵ مقالات آموزشی امیر اسکویی

v5

معایب سیستم هوشمند بر پایه شبکه BUS 

v3


  1.  وجود درگاه‌های مختلف نظیر کلیدها ،ریموت،انواع تاچ پنل و تبلت ها، SMS  و اینترنت و … و همچنین برنامه پذیر بودن تمامی این درگاه‌ها با توجه به سلیقه متنوع افراد یک خانواده که سناریوهای مختلف و متنوعی را در هر درگاه تقاضا میکنند باعث میشود فرد حرفه ای که دوره برنامه ریزی این سیستم را گذرانده است نتواند خدمات خوبی ارایه نماید و یا با هزینه خدمات بالایی تمام خواسته های مشتری را که تدریجی شکل میگیرد در زمان طولانی برآورده نماید این مشکل باعث شده در پروتکل هایی نظیر knx  که برنامه ریزی به صورت تغییر در دیتا بیس و بسیار پیچیده و زمان بر است باعث شود در اغلب پروژه های بزرگ یک فرد برای ارایه خدمات و برنامه ریزی و تغییرات درخواستی ساکنین ساختمان در پروژه مقیم شود.
    این مورد باعث شده که در ساختمان اروپایی و یا آمریکایی سیستم هوشمند متداول نشود و بازار آن فقط در کشورهای عربی و هندوستان و ایران آنهم در حد یک سیستم تجملی و لوکس در بعضی ساختمانها اجرا شود که پس از نصب و انجام هزینه های بالای خدمات پس از فروش و یا عدم پاسخگو بودن شرکت فروشنده مشتری ناراضی گردند.
  2.  علی رغم ادعای شرکت‌های دارای پروتکل باز ارتباط از طریق مبدل محدودیت داشته و قابلیت ارسال فرمان به چند سناریو خلاصه میشود و در برند های مبتنی بر پروتکل knx نیز علی رغم ادعای شرکت‌هایی اروپایی برای منطبق بودن قطعات با هم سابقه ای برای همکاری دو شرکت با دو برند مختلف در یک پروژه وجود ندارد و دلیل آن دو مورد زیر است:
  3.  بدلیل استفاده از نرم افزارهای برنامه ریزی در هر برند و همچنین نوع ساختار دیتا بیس نویسی برای اینکه دو برند با یک پروتکل بتوانند برنامه ریزی شوند باید توسط کارخانه های سازنده با هم منطبق شده باشند و برای برنامه ریزی از یک نرم افزار استفاده شود در غیر اینصورت با آپلود دو دیتا بیس مختلف روی قطعات خواهیم دید که با یکدیگر کار نخواهند کرد این مشکل بیشتر در برند های مبتنی بر پروتکل knx دیده میشود و برای برندهایی که پروتکل  C-BUS یا S – BUS  و یا  TIS – BUS  کار میکنند بعلت اینکه برنامه ریزی با یک نرم افزار کانفیگ انجام و دیده میشود و نیاز به آپلود دیتا بیس نیست وجود ندارد.
  4.  دلیل دوم عدم تطابق دو برند با یک پروتکل  knx  اینست که چون در هر بار مراجعه به واحد برای تغییر در برنامه ریزی بایستی تغییرات ابتدا در دیتا بیس انجام شود و بعد روی قطعات آپلود شود حال چنانچه این دیتا بیس در اختیار نفر دوم که برای تغییرات بعدی به واحد مراجعه میکند قرار نگیرد و دیتا بیس دیگری آپلود شود تغییرات قبلی از بین رفته و تغییر جدید جایگزین خواهد شد که فرد برنامه ریز دوم از آن بی خبر خواهد بود.
  5. مشکل سوم بسیاری از برند های موجود مبتنی بر شبکه  BUS  این است که کل قطعات و آپشن ها در یک برند موجود نمی‌باشد و تنها کارخانه های خاصی نظیر  ABB  و  Bush-jeger  که سبد کالای کاملی ندارند با هم توافق نموده اند که با تجمیع قطعات تولیدی خود با هم تحت یک نرم افزار بتوانند آپشن کلید و سوییچرها را در سبد محصول ارائه نمایند که حتی در این شرکت ها هم آپشن هایی نظیر سیستم صوتی و یا فرستنده امواج  IR  و یا پرده برقی با پورت شبکه و …. وجود ندارد.

مشاوره رایگان

v2


v6

مزایای سیستم هوشمند بر پایه شبکه BUS


  1.  تمام قطعات با یک پروتکل مشخص با هم در ارتباط هستند و به اصلاح هوشمند هستند و با دیتا ارتباط برقرار میکنند به همین خاطر محدودیت ارسال و دریافت فرمان های مختلف را ندارند.
  2.  تمام قطعات بدون وابستگی به یک کنترلر مرکزی میتوانند به صورت مستقیم با هم ارتباط برقرار کنند و دریافت و ارسال فرمان بهم داشته باشند.
  3.  بدلیل استفاده از فرم ور در قطعات امکان ویروسی شدن قطعات وجود نداشته و هر قطعه دارای یک پلاک یا آدرس می باشد که در صورت قطع برق نیز تا پایان عمر آن آدرس را در خود ذخیره دارد و اگر بسته ای بعد از برق دار شدن آن به این آدرس ارسال شود فرمان را اجرا میکند.
  4.  دلایل ذکر شده در بالا با از کار افتادن هر قطعه فقط عملکرد همان قطعه از دست رفته و کل سیستم از کار نخواهد افتاد بنابراین بطور مثاب چنانچه در یک ساختمان ۱۰۰ قطعه نصب شده باشد و ۹۸ قطعه از کار بیفتد دو قطعه باقیمانده به کار خود ادامه میدهند و از کار افتادن هر قطعه به مانند سوختن یک لامپ می باشد نه از بین رفتن کنتور ساختمان.
  5. تمامی قطعات با یک مکانیزم مشخص در کارخانه های مختلف مشابه هم به یک رشد نسبی رسیده اند و دارای کیفیت و طول عمر بالاتری نسبت به سایر تکنولوژی های منفرد می باشند.
  6. بدلیل ماژولار بودن قطعات توسعه تعداد سرخط های کنترلی محدودیت ندارد و برای واحدهای با متراژ بالا که دارای سرخط های زیادی می باشند جز این سیستم انتخاب دیگری وجود ندارد.
  7. هر قطعه دارای قابلیت مشخص بوده و برای ایجاد آپشن های کنترلی مشخص کافی است قطعه مورد نظر را به سیستم اضافه کرد این مورد به کاربر این امکان را میدهد با پیش بینی زیر ساخت سیم کشی ارتقای آپشن های کنترلی را در هر زمان دلخواه انجام دهد.
  8. بدلیل داشتن پروتکل استاندارد قابلیت‌هایی نظیر کنترل اینترنتی و  WiFi  و   SMS  و نیز نرم افزار ها و اپلیکیشن های مختلف و جذاب کنترلی به سادگی فراهم میشود.
  9. سیم کشی دیتا بین قطعات در فضاهای مختلف با یک کابل شبکه به صورت سری انجام میشود که موجب صرفه جویی در سیم کشی ارتباطی بین قطعات هوشمند میشود.
  10. کلیدها محدودیت کنترلی دیم و یا تعریف سناریو ندارد و حتی در مدلهای تاچ بعضی برندها محدودیت کنترل تعداد سرخط و آپشن تقریبا از بین رفته است.

مشاوره رایگان

مقالات مرتبط

تام صنعت